ارزیابی اقدامات و عملکرد گمرک در مبارزه با کرونا

ارزیابی اقدامات و عملکرد گمرک در مبارزه با کرونا / تقدیر ویژه از تسریع و تسهیل در ترخیص اقلام مبارزه با کرونا در گمرکات

فرمانده ستاد مدیریت مقابله با کرونا در استان تهران اقدامات و عملکرد گمرک در مبارزه با کرونا را بسیار خوب ارزیابی کرد و با تقدیر و تشکر از اقدامات بعمل آمده جهت تسریع و تسهیل در ترخیص اقلام مبارزه با کرونا در گمرکات گفت : گمرک با این اقدامات غیر ممکن ها را ممکن کرد .

دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد مدیریت مقابله با کرونا در استان تهران ، در برنامه گفتگوی ویژۀ خبری شبکه دوم سیما با موضوع آخرین اخبار کرونا ضمن اشاره به اقدامات سایر دستگاه ها به ویژه سازمان گمرک در راستای مقابله با کرونا، از اقدامات این سازمان تشکر کرد و اعلام نمود : ستاد مدیریت مقابله با کرونا در استان تهران زیر شش ساعت موفق به ترخیص  یک تیوپ سی تی اسکن در کشور گردید که این اقدام تقریباً کار غیر ممکنی بوده است و این امر نشان می دهد دوستان خوب ما در گمرک با چه سرعت عملی وارد عمل شده و تلاش کرده اند.

همچنین با پیگیری مشترک گمرک و وزارت صنعت ، معدن و تجارت؛ رفع ممنوعیت واردات ، اعمال محدودیت و ممنوعیت صادرات ، تغییر سود بازرگانی واردات و عوارض صادراتی اقلام مورد نیاز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با هدف مبارزه با کرونا به وزارت صنعت معدن و تجارت واگذار شد .

 

کرونا

کرونا

این مصوبه  ظرف روزهای گذشته به گمرک ابلاغ شد و  قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت ضمن ابلاغ این مصوبه از زحمات رئیس کل گمرک ، معاونین و به ویژه مهرداد ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در این خصوص تقدیر و تشکر کرد.

شایان ذکر است معاون فنی گمرک ایران چندی پیش تدابیر ویژه این سازمان برای ترخیص تجهیزات وارداتی و صادراتی مقابله با کرونا را به گمرکات ابلاغ کرد و براساس آن کلیه گمرکات اجرایی کشور مجاز به انجام تشریفات گمرکی اقلام مرتبط با کنترل و مقابله با کرونا بصورت شبانه روزی ، با حمل یکسره و حداقل اسناد شدند.

«مهرداد جمال ارونقی» امروز نیز  به عنوان مثال درباره محموله‌های ترخیص‌شده از فرودگاه امام خمینی (ره) توضیح داد: از ابتدای اسفند تا کنون بیش از ۳۰ محموله از کشور چین وارد شده که شامل دستگاه‌های اکسیژن‌ساز، کیت تشخیص، ماسک، ژل ضد عفونی، پد الکلی، دستکش، لباس ایزوله، انواع دارو جهت مقابله با کرونا، تیوپ نمونه‌گیری و عینک می‌شود.
به گفته وی این اقلام به صورت هوایی وارد کشور شده و با حمل یکسره و هماهنگی با وزارت بهداشت از گمرک امام خمینی (ره) ترخیص شده است.
ارونقی با اشاره به محموله دیگری که از سازمان جهانی بهداشت وارد کشور شده، افزود: این محموله شامل  عینک، گان، لباس و کیت و سایر اقلام مرتبط در تاریخ ۱۲ اسفند از طریق گمرک امام خمینی ترخیص شده است.
معاون فنی گمرک ادامه داد: همچنین محموله دیگری شامل لباس و ماسک از کشور فرانسه و چهار محموله از یونیسف در این مدت ترخیص شده که کلیه اقلام مربوطه در ارتباط با کنترل و مقابله با ویروس کرونا بوده است.

معاون امورگمرکی گمرک ایران همچنین با اشاره به تلاش بی وقفه گمرک و دستگاه های ذی ربط برای ترخیص شبانه روزی اقلام مورد نیاز بهداشتی و پزشکی مقابله با کرونا از گمرکات اجرایی سراسر کشور اظهارداشت: روز گذشته بالغ بر ۱۰۰۰ دستگاه کمک تنفسی،  ۳۰۰۰ دستگاه ماسک های مخصوص مربوط به این دستگاهها به مرحله ترخیص رسید که این دستگاههای تنفسی کاربرد موثری برای بیماران کرونایی خصوصاً در راستای جبران کاهش اکسیژن دارند.

معاون فنی گمرک با اشاره به اینکه صادرکننده مجوز این اقلام اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است، افزود: ۱۳۶۰۰ کیلوگرم مواد ضدعفونی کننده بیمارستان ها نیز از دیگر اقلام ترخیص شده است.

ارونقی با تاکید به پیگیری مستمر گمرک ایران ، سازمان اطلاعات سپاه و وزارت بهداشت برای شناسایی و ترخیص اقلام ضروری این روزهای کشور، بیان داشت: گمرکات اجرایی با استناد به بخشنامه اخیر در اسرع وقت تشریفات گمرکی را انجام دادند و توزیع و استفاده از این اقلام با نظارت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام خواهد شد.

معاون گمرک گفت: ۱۰۰۰ دستگاه دیگر از این دستگاه ها در گمرک بندرانزلی منتظر اظهار بوده که به محض اظهار نسبت به  ترخیص آنها اقدام می شود.


بازگشت به صفحه ی اصلی

ترخیص کالا و تشریفات گمرکی

ترخیص کالا در ویکی پدیا